luni, 17 februarie 2014

Family business


Timp de 5 ani am lucrat pentru o multinationala (sau ma rog, pentru o companie de origine germana, care are mai multe puncte de lucru deschise prin Germania, Romania si Rusia) si al carei nume nu vreau sa-l mentionez. Nu ca m-as autocenzura, dran-are sens sa fac reclama, fie ea si proasta.
Toate bune si frumoase la inceput, ordine si strictete germana, totul la linie. Asta la prima impresie. De fapt, punctul de lucru de aici era condus (cum e si in prezent) de romani. Si cand zic romani, ma refer la cel care detine pozitia cea mai buna din companie si are si familia toata in pozitiile imediat inferioare lui.
Ca deh, asa e la noi (si ca sa parafraze toti retardatii care au fost o luna in italia si se intorc dupa, fara sa mai stie romana: "ca la romani , la nimeni), in momentul in care ai ajuns intro pozitie superioara, incepi sa-ti aduci neamurile.
Da, recunosc si eu m-am angajat in firma aia tot pe baza partidului PCR (pile, cunostinte, relatii), dar atat. Faptul ca am ramas 5 ani acolo, nu a mai tinut de cine m-a adus, ci doar de modul in care m-am descurcat pe parcurs. N-am avansat, sau nu cred ca se numeste avansare daca am plecat de pe un post unde trageam cu carca, la un post unde trebuia sa trag cu capul.
In schimb, finul , nasului, cumnatului, fratelui, matusii vitrege de a 7 a spita...pai asta e altceva....e normal sa-ti ajuti "rudele", chiar daca sunt incapabili sa isi duca pana la cap o simpla sarcina, sau chiar daca sunt incapabili sa ia singuri decizii, fara sa tipe dupa mami.
Si uite asa,s-a ajuns ca un punct de lucru al unui concern international, sa ajunga o afacere de familie, in care culmea, toti sunt rude, dar totusi si-o trag intre ei.
M-am mutat de acolo, am trecut la o firma ce parea romaneasca. Am zis, ba hai sa incerc ceva autentic. Dar si asta e romaneasca 15% din conducere, restul ...tot nemtii o detin.
Aici am reusit sa aflu de fapt la ce e buna matematica aia cu litere de se invata prin facultati: din 15:% procentul detinut de romani, prin limte din x ce tinde la infinit din integrala de la a la b din procentul total, se pare ca si firma asta e condusa tot in stil romanesc.
Si aici, alta familie. Adica eu inteleg latinitatea din noi si spiritul de Cosa Nostra...dar prea e exagerat. La locul asta de munca, chiar am venit "curat ", nu stiam nici macar despre ce e vorba in ceea ce o sa fac mai departe, dar sa mai cunosc pe cineva.
Am venit singur, altii au plecat, la un momentdat am ramas cel mai vechi. Un fel de Nemuritorul, un Dracula modern, ultimul din neamul meu. M-am gandit ca nemtii sunt oameni buni , care rasplatesc loialitatea si am sperat. Si-apoi am fost lovit de realitate, mai rau decat s-a lovit Schumacher de pietre la sky. Realitatea era ca firma e in proportie de 85% detinuta de nemti, dar restul de 15, care sunt romanii, de fapt conduc.
Din nou afacere de familie, din nou partidul PCR , din nou cunostinta , varului de unchi de dupa matusa bunicii plecata in asia de sud acum 70 de ani, primeste meritele.
Nu a contat faptul ca i-am invatat pe toti cei care s-au plimbat prin firma, nu a contat faptul ca am ramas ultimul si i-am suportat pana acum. Se pare ca nu mi s-a aplicat lozinca aia legata de vinuri: cu cat e mai vechi cu atat e mai bun. Mai degrba m-au vazut acru, ca un vin prost ce se strica cu anii, decat ca pe unul de vita nobila.
Partea buna a afacerilor de familie e faptul ca mereu o sa ai oameni pe care sa-i angajezi sa-ti faca trebaba. Partea proasta e ca cei care conduc afacerile de familie , nu stiu ca in momentul in care un membru nu iti da randamend, poti sa-l dai afara ca sa nu pierzi afacerea. Nu trebuie sa il tii ca pe un parazit si sa lasi pe altii sa faca si treaba lor si a lui. Nu o sa fie profitabil pentru nimeni.
Mai priviti Godfather, mai cititi carile lui Mario Puzo. Invatati ce inseamna Cosa Nostra, La Famillia sau ce mai vreti voi sa stiti despre gangsteri si afaceri de familie.
Nu va mirati cand o sa dati de oameni care nu o sa mai asculte ordine, de oameni care or sa inceapa sa consume fara sa produca. E normal! Nimeni nu munceste degeaba, nimeni nu munceste cand i se fura recompensele!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu